Så väljer du din leverantör
Om författaren
Eirik Nesse – Director of Marine Propulsion på BOS Power.
Eirik har en kandidatexamen i elektronik från Stavangers universitet och har över 25 års erfarenhet av den internationella telekomindustrin, där han haft olika positioner hos mikrovågsleverantören Nera/Ceragon, senast som Director of Product Strategy
Sedan 2018 har han ägnat sig åt marin elektrifiering och är en viktig drivkraft inom BOS Power, där han säkerställer kvalitet och teknisk spetskompetens i marina hybrida och helelektriska kraft- och framdrivningssystem.

Avsedd målgrupp
Detta dokument är skrivet för yrkesverksamma inom sjöfartsnäringen som vill fördjupa sin kunskap om tekniker kopplade till elektrifiering av marina fartyg.
Det kan även vara relevant för yrkesverksamma inom närliggande industrier som önskar få en introduktion till de utmaningar som följer med strävan efter minskade koldioxidutsläpp från lätta/snabba fartyg inom sjöfartssektorn.
Sammanfattning
Vi befinner oss vid ett vägskäl. Å ena sidan har vi flaggstaternas mål att minska utsläpp och främja grönare lösningar till havs. Å andra sidan finns tillgängliga lösningar för elektrifiering, med deras fördelar och begränsningar.
Trots lokala skatte- och marknadsincitament kan man inte bara ersätta sitt dieseldrivna system med några batterier och en elmotor.
Elektriska och hybrida lösningar inom sjöfartssektorn kräver ett nytt sätt att tänka och nya designprinciper för fartyget eller flottan. Dessutom etablerar klassningssällskap fortfarande säkerhetsföreskrifter, standarder och certifieringar. Men våra utsläpp måste minska, och trots vissa begränsningar är elektriska lösningar vägen framåt.

Även om detta är en global fråga, börjar minskningen av utsläppen med lokala lösningar. Lokala myndigheter bör bidra till utvecklingen och implementeringen av låga till nollutsläppslösningar med de medel de har. Även den privata sektorn spelar en viktig roll genom att införa nollutsläppslösningar och anpassa sina verksamhetsmodeller till den nya tekniken.
Vi strävar därför efter att informera och utbilda om den teknologi som finns tillgänglig idag samt om kommande produkter inom hybrida och elektriska lösningar till sjöss. Detta håller oss på BOS Power vaksamma och gör att vi kan tillhandahålla skräddarsydda fartyg optimerade för effektivitet och lägre utsläpp. Detta bidrar också till att bygga en kunskapsbas för realistisk och pragmatisk politik i framtiden.
Framtiden är elektrisk, och även om både teknik, lagstiftande myndigheter och industrin måste mogna inför detta nya paradigm, är vi mycket optimistiska inför framtiden.
De hållbara lösningar vi implementerar idag är avgörande för att hantera de miljöutmaningar vi står inför, men de lägger också grunden för nya affärsmodeller, industrier och tjänster.
Introduktion
Inköpet av ett nytt fartyg är ett stort beslut. Du måste inte bara överväga dina kapitalutgifter idag, utan också dess driftskostnader i år och till och med årtionden framöver
Marknader förändras, lagstiftning utvecklas, och allmänhetens syn på hållbarheten i industriell infrastruktur har nu en central plats i styrelserummen. Därför är det viktigt att välja en leverantör för din flotta eller ditt fartyg som kan följa dig på denna resa och se till att du får bästa möjliga avkastning på din investering.

VILKA TYPER AV LEVERANTÖRER FINNS?
Inom området för marina kraft- och framdrivningslösningar finns tre huvudtyper av aktörer. Det finns viss överlappning och samarbete mellan dem, men du kommer att hitta skillnader i hur de närmar sig ett uppdrag, både före och efter leverans.
KOMPONENTTILLVERKARE
Dessa företag är specialiserade på att leverera enskilda komponenter och teknik för industrin och kan nu även erbjuda kompletta lösningar byggda kring sin egen teknik. Att begränsa leveranskedjans längd kan leda till lägre initiala kostnader, men efterförsäljningsservice och underhåll kan vara begränsade.

SPECIALISERADE SYSTEMINTEGRATÖRER
Som namnet antyder erbjuder systemintegratörer både skräddarsydda och standardlösningar baserade på komponenter från en rad specialisttillverkare. Allt utvecklas och testas som ett komplett, fullständigt system. De erbjuder lösningar “som bara fungerar”.
Eftersom de är den enda kontaktpunkten för kunden tar de hela ansvaret, vilket ger kunden sinnesro och ofta de bästa serviceavtalen under fartygets livslängd.
FARTYGSBYGGARE OCH VARV
Fartygsbyggare och varv kan också fungera som systemintegratörer och erbjuda både skräddarsydda och standardlösningar. En utmaning för fartygsbyggare och varv kan vara kapacitet och eftermarknadsstöd.
Det kan vara en långsam process, då denna affärsmodell är inriktad på tillverkning av nya fartyg snarare än underhåll och service genom hela livscykeln. När ditt fartyg har lämnat deras anläggningar kommer nästa projekt att ta upp deras utrymme och fokus.
Varför är det avgörande att välja rätt leverantör?
Detta är bara en översikt över egenskaper du hittar hos olika leverantörer. I denna guide fördjupar vi oss i detta ämne I syfte att ge en mer sammanhängande bild.
Hur dina olika behov kombineras bör vara grunden för ditt val. Alla dessa aktörer kan förse dig med ett fartyg som uppfyller dina specifikationer, men vi vet alla att detta bara är början på ditt fartygs resa. De har alla sina styrkor och svagheter som du måste överväga i termer av kostnad, leverans, drift och underhåll.
Baserat på din organisations mål, behov och fartygens avsedda drift finns det flera sätt att närma sig ett köp av denna storlek och tidsram.
Följande frågor har utvecklats för dig som teknisk rådgivare eller researcher, för att fatta det bästa möjliga beslutet både på kort och lång sikt.
UPPGRADERING
TCO (TOTAL ÄGANDEKOSTNAD)
SKRÄDDARSYDDA LÖSNINGAR
ERFARENHET
INFRASTRUKTUR
SERVICE
UTSLÄPP
Frågor att ställa till dem, till dig själv och varför
7 frågor du behöver överväga

1. Ska jag uppgradera eller bygga nytt?
Kanske börjar flottan bli föråldrad. Kanske överväger din organisation en ombyggnad för att öka effektiviteten eller tillförlitligheten.
Du kanske till och med har problem med att få tag på reservdelar eller hitta tillgänglig expertis i ditt område. Detta är utmaningar som du kan stå inför och som ofta blir avgörande faktorer när du ska bestämma om du ska bygga nytt eller uppgradera ditt befintliga fartyg.
Det finns olika nivåer av uppgraderingar och ombyggnationer. Om ditt framdrivningssystem är tillräckligt bra för din driftprofil och du bara behöver ett mer avancerat automationssystem, kan det vara allt du behöver. Men om din verksamhet också står under regulatoriska krav eller förväntningar från dina kunder, och du vill framtidssäkra fartyget i form av miljöpåverkan, blir valet mer komplext.
Kanske överväger du en hybridlösning, eller till och med ett helt elektriskt framdrivningssystem för att möta framtida behov redan idag. Och det kommer alltid att finnas ekonomiska och miljömässiga besparingar med uppgraderingar/ombyggnationer jämfört med att bygga nya fartyg.
Tyvärr kan du, med endast ett fåtal undantag, inte sätta tillbaka ett fartyg i samma verksamhet efter en så omfattande uppgradering/ombyggnad som elektrifiering. Batterier och elsystem är tunga och anpassade till en annan driftprofil. De kanske inte ens är kompatibla med fartygets skrov när det gäller vikt och utrymmesbegränsningar.

Detta kan sammanfattas med en tredelad fråga:
Hur många system/komponenter behöver uppgraderas, hur djupt är de integrerade i fartygets system och hur påverkar de fartygets driftprofil?
Om svaret är ett enda system, som att förnya ett fartyg och eventuellt uppgradera automationen, kan en komponent-/tekniktillverkare med installationsservice eller ett varv vara tillräckligt.
Men systemen kanske inte är kompatibla, vilket i bästa fall orsakar förseningar med att hitta en lösning. I värsta fall innebär det stora kostnader för att skaffa och implementera ett helt nytt kompatibelt system.
Om du uppgraderar eller byter ut fler än ett system, eller om de system som ska ersättas är djupt integrerade i fartygets befintliga system och driftprofil, bör du rådfråga en systemintegratör.
Ett exempel på en sådan ombyggnation kan vara att implementera en hybridlösning i ett konventionellt fartyg. Detta påverkar system som styrsystem och kontroll av kraft och framdrivning. Det kan också förändra fartygets driftkapacitet på grund av den extra vikten och de tids-/kraftkrav som laddning innebär.
Ditt dieseldrivna snabbfartyg kan vara en perfekt kandidat för omvandling till en eldriven kortdistanspendelfärja eller ett sightseeingfartyg. En bilfärja kan ha utrymme och viktkapacitet för att nu drivas helt elektriskt, vilket är rent och ger mindre buller.
En bra leverantör vet vilka frågor som ska ställas till dig när det gäller driftprofil, dina affärsmål och aktiviteter inom regionen och kan ge tydliga råd därefter.

En bra leverantör vet vad han eller hon ska begära av dig när det gäller verksamhetsprofil, affärsmål och aktiviteter i regionen, och ger tydliga råd i enlighet med detta.
2. Vad har leverantören för erfarenhet?
Den här frågan täcker leverantörens expertisområde, hur länge de har erbjudit tjänster och produkter samt deras erfarenhet av din specifika bransch och verksamhet.
EXPERTISOMRÅDEN
Utbudet av lösningar som en tillverkare eller leverantör erbjuder avgör ofta hur snabbt de kan lämna sin bekvämlighetszon. Sjöfartsnäringen har ett brett spektrum av olika krav och standarder. Dessutom finns det ytterligare skillnader mellan olika geografiska områden. Vad som krävs i norska Nordsjön är inte detsamma som vad som behövs i Medelhavet. Därför är det mycket viktigt att leverantören är bekant med de lokala förhållandena och miljön där fartyget kommer att operera. Det finns också överväganden kring serviceinfrastrukturen, som vi kommer att återkomma till senare i denna guide.
Olika marknader använder olika teknologistandarder. Att vara bekant med vanligt förekommande teknologier som används i ett fartygs drift förbättrar leveranstiden, service och underhåll genom hela fartygets livstid. Reservdelar och utbytesdelar är lättare att få tag på, och skräddarsydda lösningar är utformade för att lösa gemensamma operativa utmaningar. Därför är det snabbare för en leverantör med erfarenhet av den lokala marknaden att både leverera och tillhandahålla service i tid.
MARKNADSERFARENHET
Nya aktörer på marknaden, som startups eller pionjärer inom framväxande teknologier, har ofta ambitiösa idéer och tenderar att gå in på marknaden genom att pressa priser och uppdrag. Som nämnts har den marina teknikbranschen en mängd krav, standarder och certifieringar, så de som vågar sig in har talang och erfarenhet, även i ett ungt företag. Tyvärr saknar de ofta erfarenheten och/eller infrastrukturen för att kunna hjälpa dig på lång sikt. Mentaliteten att ”allt ska gå snabbt och problem löser vi efterhand” kan vara tillräcklig för att sjösätta ett projekt, men det kan vara skadligt när man försöker hålla en verksamhet flytande. Du är dessutom begränsad till en komponentleverantör, då dessa leverantörer ofta använder sin egen teknologi.
Mer erfarna leverantörer har haft tid att bygga upp sin expertis och systemkunskap genom år av tester, med en gedigen kunskap om sina produkter som tillverkas i stor skala och över tid. De har arbetat med ett bredare spektrum av lösningar, ofta i olika regioner, verksamheter och marknader.
Dessutom förbättras dessa egenskaper ytterligare genom samarbeten med andra organisationer och företag. Förmågan att snabbt kunna leverera delar och ha anläggningar redo, även för skräddarsydda lösningar, är nödvändig för att minska risker och säkerställa friktionsfri drift under fartygets livstid.
ERFARENHET AV EN BRANSCH OCH DESS VERKSAMHET
Det är absolut avgörande att din leverantör förstår din verksamhet och aktiviteter, och inte bara tekniken och lösningarna som används. När leverantören förstår dina specifika behov vet du att du kan lita på snabb hjälp vid behov och att rätt expertis och utrustning finns till hands om det skulle behövas. Är din flotta utvecklad för att hantera högsäsongens efterfrågan, och har du marginaler för att ha ett fartyg ur drift under flera månader? Och om så är fallet, när infaller din högsäsong? Erfarna leverantörer med god insikt i din verksamhet är medvetna om sådana detaljer.
För de flesta verksamheter som handlar om ”produktion”, det vill säga att utföra en åtagande service för andra, kan driftstopp för tillgångar bli en kostsam historia och planeras därför i förväg.

3. Vilka är mina alternativ för service och underhåll?
Vikten av att ha en leverantör som förstår din specifika verksamhet, klimat, operativ profil samt lokala regler och lagar ställer olika krav på dig som operatör.
Att ha någon som är bekant med alla de olika påfrestningar som ditt fartyg eller dina fartyg utsätts för ger den trygghet och pålitlighet som alla seriösa aktörer eftersträvar.
Har leverantören en serviceorganisation och infrastruktur på plats i din region? Personal och teknisk expertis kan flygas in på några dagar, men hur är det med anläggningar och reservdelar? Att inte bara ha delarna tillgängliga utan även en pålitlig och etablerad leveranskedja är ovärderligt för att upprätthålla driftsstabilitet. Utan detta kan oförutsedd service ta månader istället för dagar. Ditt fartyg, dina tekniker, din besättning och kanske även en del av din verksamhet förblir förtöjda vid kaj med stora kostnader som följd.
Ett katastrofalt motorhaveri behöver inte innebära månader av driftstopp om leverantören har rätt expertis och infrastruktur på plats. Vissa leverantörer kan till och med ha möjlighet att hålla kritiska komponenter i lager på begäran. Istället för månader, är det då en fråga om dagar innan fartyget är tillbaka i drift. Frågan handlar inte så mycket om förmåga som om tillgänglighet. Varv och designers kommer ha expertis och anläggningar för service och reparationer. Men deras fokus ligger på leverans av nybyggen. Att snabbt behöva återvända för att utföra reparationer kan vara en utmaning, eftersom deras anläggningar redan är upptagna av nästa projekt och du placeras i en väntelista.
ANSVARSFRÅGAN
Om en komponent eller ett system går sönder, vem hålls då ansvarig? Är det tillverkaren av delen, fartygsdesignern eller operatören själv?
Här finner man en av de största fördelarna med att använda en systemintegratör. Genom att ha designat och byggt hela framdrivningssystemet, från manöverbrygga till propeller, samlas allt ansvar hos en part. De känner ingående till installationerna på fartyget och har expertis och anläggningar för en snabb reparation. Detta ger trygghet och minskar risken för operatören, då du alltid vet var ansvaret ligger.
I gengäld kräver detta en mycket hög nivå av kvalitetskontroll från systemintegratören, genom hela design- och byggprocessen.

4. Behöver jag en skräddarsydd eller en standardlösning?
Energieffektivitet och optimering är viktigt för din organisation och verksamhet.
Om energieffektivitet och optimering är viktiga för din organisation är svaret enkelt:
En skräddarsydd lösning ger optimala resultat. Med några få undantag kommer du inte att få samma prestanda, effektivitet eller säkerhet i en standardlösning som i en skräddarsydd farkost.
Detta blir ännu tydligare när man beaktar fordonets driftkostnad. Det finns många exempel på hur en skräddarsydd hybridlösning minskar bränsleförbrukningen med 25 %, samtidigt som den bibehåller samma driftprofil som liknande dieselfartyg. Detta uppnås genom att se fartygets individuella komponenter som en helhet, där allt fungerar som ett integrerat system.
Det finns dock alltid undantag. Vid köp av större serier, särskilt av allmänna fartyg, kan standardlösningar vara fördelaktiga. Femtio bogserbåtar som utför olika uppgifter i hamn behöver kanske inte optimeras för enskilda operationer vad gäller effektivitet, till skillnad från till exempel en snabb passagerarfärja eller ett specialfartyg.
CERTIFIERINGAR
En del av ditt övervägande måste baseras på din specifika verksamhet och region. Många standardlösningar uppfyller inte säkerhetscertifieringar och regler under alla förhållanden. Det som kan godtas på en liten yacht eller en 12-meters bogserbåt med en besättning på fyra personer, kommer inte att accepteras vid inspektion av ett passagerarfartyg med 25 personer plus besättning för en plattform till sjöss. Att välja en standardlösning kan spara på kapitalutgifterna, men beslutet att göra en mindre investering bör baseras på verksamhetens behov och inte tvärtom. Säkerhet och pålitlighet är avgörande till sjöss, och därför är reglerna stränga och komplexa
Varv och fartygsdesigners kan ibland använda standardkomponenter för att hålla nere anläggningskostnaderna (CAPEX), men detta kanske inte ger den bästa livscykelkostnaden. Systemintegratörer erbjuder ofta mer expertis när det gäller skräddarsydda lösningar.
5. Hur ser min min tillgängliga landinfrastruktur ut?
Din leverantör bör vara medveten om tillgänglig laddinfrastruktur och kunna ge råd om dess lämplighet för din verksamhet.
För det första har infrastruktur för bränsle (diesel) byggts ut i över ett sekel. Operatörer av dieselfartyg behöver sällan tänka på detta. Dessa fartyg behöver normalt fyllas på en gång i veckan och i värsta fall kan en tankbil köras ner till kajen.
För hybrid- och eldrivna fartyg blir frågan däremot mer mångfacetterad. Det handlar inte bara om att ha ett laddsystem, eller om fartygets driftprofil tillåter den nödvändiga laddningstiden. Huruvida hamnen, eller till och med regionen, har nätkapaciteten för att leverera den nödvändiga laddningseffekten är en betydligt större utmaning och en potentiell begränsning för många operatörer.
Att bygga en laddstation vid kajen är en sak, att konstruera en infrastruktur för högspänning är en helt annan sak.
För fartyg som bara behöver laddas över natten är det mindre problematiskt. Den långsamma underhållsladdning som krävs kan genomföras på de flesta platser. För helt elektriska snabbfärjor som trafikerar högfrekventa rutter krävs dock snabbladdning med hög effekt flera gånger om dagen.
Du hittar inte dedikerad megawattkapacitet överallt. Det är därför viktigt att undersöka alternativen i regionen där du bedriver din verksamhet, särskilt om du trafikerar högfrekventa rutter och/eller områden långt från stadskärnor.
Det finns lösningar även under dessa förhållanden. Ett exempel är i Gudvangen, Norge, där en operatör av ett elektriskt sightseeingfartyg installerade en “Powerdock”. Detta är en flytande pråm med ett batteribank som långsamt laddas av det tillgängliga nätet. Denna ström kan sedan snabbt överföras till ett dockat fartygs batterier, vilket löser utmaningen med begränsad nätkapacitet. Den fungerar också som en depå för fartygets svart-/gråvatten, som sedan transporteras till en reningsanläggning på land.


En snabbfärja som använder snabbladdning flera gånger om dagen kan kräva en dedikerad nätanslutning på 3–5 MW.



6. Vad är min budget/accepterade TCO?
Det är viktigt att inte bara beakta anläggningskostnaden, CAPEX, utan också fartygets totala ägandekostnad (TCO).
Varje professionell operatör överväger noga sitt fartygs driftskostnader (OPEX), men detta gäller inte alltid för leverantörer.
Varv och designers vinner oftast kontrakt baserat på sin offert och försöker därför hålla CAPEX till ett minimum. Drift- och underhållskostnader efter leverans ligger juridiskt sett utanför deras ansvar. Men ett fartyg är i drift i många år, till och med decennier. Om man dessutom tar hänsyn till framtida andrahandsvärde blir det tydligt att detta kanske inte är den bästa lösningen för alla.
Som nämnts tidigare, om bränsle- (energi)effektivitet, en av de stora faktorerna inom OPEX, är avgörande för din verksamhet, är en skräddarsydd lösning att föredra. Detta kan höja den initiala investeringen med så mycket som 30 %, men när man beaktar fartygets livslängd och dess driftkostnad börjar en något högre CAPEX-budget verka rimlig. De billigare alternativen kostar ofta mer över tid. Detta gäller särskilt när man tar hänsyn till fartygets framtida andrahandsvärde.
Det leder oss in på den sista punkten i denna guide, nämligen miljöhänsyn. Ett mer energieffektivt fordon har lägre utsläpp. Detta kan vara avgörande, både vad gäller förordningar och skatter, men även i fråga om produktens marknadstilltal.
Vid investeringar av denna omfattning behöver du alltid göra vissa kompromisser, men ett långsiktigt perspektiv ger en mer fullständig bild av TCO.

7. Varför är det viktigt att ta hänsyn till utsläpp?
Det är viktigt att ha en framsynt inställning och ta hänsyn till allt striktare regler och avgifter på skadliga utsläpp.
Inledningsvis kan detta bara ses som en aspekt för turistmarknader som drar nytta av en tyst och luktfri resa i natursköna miljöer. Men att överväga dina utsläpp och dess betydelse ifrågasätts över huvud taget inte i denna guide.
Trender visar att marknadskrafterna påverkar operatörer när det gäller deras miljöpåverkan. Även de mest högljudda skeptikerna till klimatförändringar har tagit ett steg tillbaka, och det råder ingen tvekan om att en grön omställning sker globalt. Detta resonemang genomsyrar hela kapitalflödet inom den marina industrin. Den allmänna opinionen är tydlig. Banker och finansiella institutioner kommer att vara tveksamma till att bevilja lån och finansiering till organisationer som inte tar hänsyn till sin miljöpåverkan. Regeringar är mindre benägna att skriva kontrakt med och/eller bevilja tillstånd för verksamheter utifrån samma inställning. Passagerare och kunder är också mindre benägna att välja vad som uppfattas som ett “smutsigt” alternativ.
Det är något vi kan räkna med kommer att bli ännu mer utbrett. Fossil energi har genomsyrat alla branscher under det senaste århundradet och kommer inte att ersättas med enkelhet. Därför gör vi vad vi kan. Fokus på att “göra vad vi kan” innebär allt striktare regler och avgifter på skadliga utsläpp, där de kan tillämpas, och ökar i takt med att tiden går och den globala temperaturen stiger.
Idag är dieselbilar över en viss utsläppströskel inte tillåtna i vissa stadskärnor i Europa, som Bryssel. Detta påverkar i sin tur andrahandsmarknaden. Det är inte osannolikt att vi kommer att se liknande regler införas på sjövägar och vattenvägar i framtiden. Detta påverkar lönsamheten idag, liksom andrahandsvärdet på ditt fartyg i framtiden.

Sammanfattning och slutsats
Din verksamhet, fartygets operativa profil och dess geografiska läge spelar roll när du väljer leverantör för ditt högfartsfartyg.
TRE HUVUDTYPER AV LEVERANTÖRER
- Komponent-/tekniktillverkare
- Specialiserade systemintegratörer
- Designers/varv.
De har alla sina egna egenskaper, fördelar och nackdelar. Det är viktigt att se långsiktigt på din investering och att överväga dina driftskostnader i ljuset av både dagens och framtida utsläppsrelaterade regler och skatter.
SKRÄDDARSYDDA LÖSNINGAR
Det bästa sättet att uppnå ett högeffektivt fartyg är genom en skräddarsydd lösning. Ett av få undantag från detta kan vara stora beställningar av allmänna fartyg.
UPGRADERING
Det är möjligt att eftermontera ett fartyg med hybrida eller elektriska framdrivningssystem, men det ändrar fartygets kapacitet och dess lämplighet för det operativa profilen. Det finns stora besparingar att göra genom att uppgradera befintliga fartyg, både ekonomiskt och miljömässigt. Det är dock viktigt att överväga de alternativ som finns för dina tillgångar och din verksamhet.
LADDNINGSINFRASTRUKTUR
Tillgänglig laddningsinfrastruktur kan vara en utmaning, och dessutom kan nätets kapacitet för att tillhandahålla tillräcklig kraft i vissa områden vara begränsad. Det är därför en viktig faktor om du vill ha en helt elektrisk flotta. Detta kan vara ett hinder för många, och även om det finns lösningar för även de mest avlägsna områdena, kan det påverka din tillverkning.
SERVICE & UNDERHÅLL
Överväganden för hela fartygets livscykel är viktiga, och din leverantör bör kunna erbjuda snabb och smidig service och underhåll av hög kvalitet för din flotta. Vissa leverantörer erbjuder inte samma servicenivå som andra, så det är viktigt att beakta detta, om inte din organisation redan har en etablerad serviceorganisation.
Vi hoppas att denna guide gett dig nya kunskaper och hjälper dig i din efterforskning när du letar efter den bästa lösningen för din bransch eller verksamhet.
För en djupare teknisk insikt i hybrida/elektriska lösningar rekommenderar vi att du tittar på vårt nedladdningsbara material “Elektrifiering av marina fartyg” eller besöker vårt resurscenter/vår blogg för artiklar som täcker både vanliga och förbisedda aspekter inom denna bransch.
Ta kontakt med oss
Vill du lära dig mer om våra lösningar eller diskutera hur vi kan stödja ditt nästa projekt? Vårt team av experter är redo att svara på dina frågor och utforska möjligheter tillsammans med dig.- Låt oss prata om dina behov
- Dela dina idéer med oss
- Börja bygga en hållbar och pålitlig framtid redan idag