HVO100 – en hållbar investering
Bakgrund
EcoDataCenter tar itu med utmaningar och omfamnar hållbarhet med HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil).
EcoDataCenter grundades 2014 och verkar inom hållbara och driftsäkra tjänster för datacenter i Norden.
Företaget är föregångare när det gäller att kombinera innovativ teknik med hållbarhet och strävar alltid efter att flytta gränserna för vad som är möjligt.

Bygga från grunden
EcoDataCenter har tillsammans med BOS Power, Elektromatik och Rolls-Royce Power Systems tagit fram en anpassad reservkraftslösning som går i linje med verksamhetens krav på hållbarhet.
Tillsammans arbetade man fram en redundansstruktu som både förbättrade tillförlitligheten och hållbarheten, utan att kompromissa på tekniska krav.
Enligt Mikael Svanfeldt, CTO EcoDataCenter, lade detta också grunden för nästa projekt,“ eftersom att vi har motorer levererade av Elektromatik/BOS Power var det självklart för oss att involvera dem i HVO100-diskussionen som innefattade djupgående teknisk analys med dokumenterade testkörningar och garantier för samma, eller bättre, prestanda för våra system. Vi möttes av ett mycket professionellt bemötande med svar på alla våra frågor och formell dokumentation för produktgaranti och prestanda.”
Hitta ett grönare alternativ till diesel
Ledande inom branschen
EcoDataCenter har länge varit en föregångare när det gäller hållbarhetsfrågor inom branschen, men önskade ytterligare minska verksamhetens koldioxidavtryck och då specifikt kopplat till användningen av diesel i reservkraftsystem.
Att hitta ett mer hållbart alternativ till fossil diesel var avgörande för att upprätthålla verksamhetens miljökrav.
Mikael Svanfeldt, CTO EcoDataCenter, berättar att beslutet att övergå till HVO var ytterligare ett sätt att visa att det finns lösningar som minskar utsläppen. “Då diesel är vår största orsak till utsläpp av koldioxid när man räknar Scope 1+2, var vi tvungna att hitta andra lösningar. Att frångå fossila bränslen var en av grundstenarna för att kunna lyckas och just därför har det också varit vårt huvudfokus under den senaste tiden.”
Jess Thorsen, CTO på BOS Power, utvecklar: “Primärt var målet att minimera deras miljöpåverkan, samtidigt som stabilitet och kontinuitet i driften av reservkraftförsörjningen skulle upprätthållas, och att minimera användningen av fossiliserat bränsle.”

Första stegen
Det första steget var att rådgöra med mtu och Elektromatik/BOS Power om de bäst lämpade alternativa bränslena, säger Svanfeldt. Jess Thorsen förklarar hur EcoDataCenter letade efter ett alternativ till fossilt bränsle som dels gick i linje med företagets policy, dels som uppfyllde målet om att minimera verksamhetens miljöpåverkan.
“På grund av bristfällig tillgång av fälttester och befintlig installbase fanns det behov av en leverantör och en tillverkare, både för bränslet i sig och för driften av motorerna för vilka bränslet var avsett”, säger Thorsen.
BOS Power arbetade tillsammans med Rolls-Royce Power Systems (RRPS) för att få detaljerad kunskap om mtu genset prestanda med HVO och om Rolls-Royce Power Systems strategiska partnerskap med Neste.
“RRPS och Elektromatik/BOS Power arbetade efter EcoDataCenters beslutsprocess och kopplade in sina egna och Nestes experter med lokala närvaro “, säger Michael Stipa, Vice President för affärsutveckling och produktförvaltning, Stationära kraftlösningar på Rolls-Royce Power Systems.
Vilka faktorer beaktades?
När EcoDataCenter övervägde att byta till HVO100-bränsle var det första hindret som måste övervinnas att få godkännande från motortillverkare som säkerställer att driftsfunktioner, motorns hållbarhet och service kan bibehållas, och om inte, vad kommer att förändras? Vilka biverkningar kommer det att ha på daglig verksamhet både på kort och lång sikt?
För det andra måste tillgång till kontinuerlig bränsleförsörjning (HVO100) och tillräckligt stora volymer för att stödja behovet över en längre period prioriteras.
För det tredje kommer kravet på rengöring och möjligheten att blanda bränslen (HVO100 och fossil diesel) att vara relevant under övergången. Detta beror på att motorerna inte kan rengöras helt, och bränslesystemen (inklusive lagringstankar) som används idag inte kan ersättas och/eller rengöras helt eftersom de är en del av ett operativt datacenter. Däremot är HVO fullständigt blandbart med diesel, i vilken proportion som helst utan särskilda procedurer, vilket innebär att övergången till HVO kan göras smidigt.
“Med tanke på den väl dokumenterade prestandan från mtu (motortillverkare) och det nära samarbetet mellan Neste och mtu, beslutades det att ett bränslebyte kunde göras med full tilltro till att driften inte skulle kompromissas”, säger Thorsen.
“Vi verifierade de föreslagna alternativen genom oberoende experter och beslutade därefter att välja HVO som ett alternativ,” säger Mikael Svanfeldt. “Vi var också tvungna att validera bränsleförsörjningskedjan med tanke på de lokala förhållandena. mtu stödde här genom att informera om vilka bränsleproducenter och leverantörer som vi kunde använda. Vi har för närvarande HVO100 i våra bränsletankar med ambitionen att fortsätta använda det som primärt bränsle för alla våra expansioner.”

Beskrivning av lösningen
EcoDataCenter samarbetade med Elektromatik/BOS Power och involverade Neste och Rolls-Royce Power Systems för att utforska användningen av Hydrogenated Vegetable Oil (HVO100).
HVO100, erbjudet av Neste, är en förnybar diesel som är tillverkad av förnybara råvaror.
“Datacentrets förbränningsmotorer som är standby vid nödsituationer, fungerar effektivt och mer hållbart med förnybar diesel, också känd som HVO100. Nestes HVO100, Neste MY Förnybar DieselTM, är tillverkad av 100 % förnybara råvaror och det är ett så kallat “drop-in-bränsle” som kan användas direkt för att byta från fossildiesel till förnybart bränsle – det är bara en fråga om beslut,” säger Mats Hultman, Chef för OEM Partnerships på Neste.
EcoDataCenter kunde minska utsläppen av växthusgaser – utan att investera i ny utrustning. Rolls-Royce Power Systems spelade en avgörande roll genom att säkerställa att deras mtu Genset-motorer var fullt kompatibla med HVO100, krävde inga modifieringar och behöll prestanda, garanti och serviceintervaller. Genom att använda HV100 (Neste MY Renewable Diesel) kunde de minska sina växthusgasutsläpp med upp till 90 %* när utsläppen över bränslets livscykel jämfördes med fossildiesel.
* Minskningen av växthusgasutsläpp varierar beroende på den regionsspecifika lagstiftningen som tillhandahåller metodologin för beräkningarna (t.ex. EU RED II 2018/2001/EU för Europa och US California LCFS för USA), och den råvarublandning som används för att tillverka produkten för varje marknad.

Fördelar och förmåner
EcoDataCenter kunde visa branschen var att det verkligen finns lösningar tillgängliga för att minska utsläppen, lösningar som inte försämrar operativ prestanda.
Den platspecifika mtu gense på EcoDataCenter kommer att ha samma belastningsrespons, utdata och hållbarhet.
De viktigaste differentieringsfaktorerna för genset med HVO är:
- Materialkompatibilitet: Ingen inverkan på materialkompatibilitet
- Motoreffekt: Jämförbar motoreffekt.
- Tid mellan överhålning: TBO och underhållsplan förblir desamma.
- Motoranpassning: Inga hårdvaru- eller programvaruadapteringar för motorn.
- Lastacceptans: Lastacceptansbeteende oförändrat.
- Förbrukning: Liknande bränsleförbrukning.
- Standardgaranti: Garantiperioden förblir oförändrad.
- Lokala utsläpp: 40–80 % mindre partiklar (mg/m³), upp till 8 % mindre kväveoxider (ppm Nox)
Övergången till HVO100 gav flera fördelar:
- Miljöpåverkan: Betydande minskning av lokala utsläpp, inklusive partiklar och kväveoxider – helt i linje med EcoDataCenters hållbarhetsmål.
- Operationell effektivitet: Genom att bibehålla motorprestanda och tillförlitlighet säkerställdes att det inte fanns någon kompromiss när det gäller driftstid, en kritisk faktor för datacenterkunder.
- Skalbarhet och framtidssäkring: Flexibiliteten hos HVO100 och dess kompatibilitet med befintlig infrastruktur gör det till ett hållbart val som kan skalas med EcoDataCenters tillväxt- och framtidsplaner.
- Minskat utsläpp – ökad livslängd: Att säkra förlängningen av livet och relevansen för de befintliga genset och motorerna minimerar behovet av energi för att tillverka nya motorer. Av den anledningen minskade EcoDataCenter sina utsläpp genom att återanvända redan använda avfall för livsmedelsproduktion.
"Bränslebytet har haft en betydande inverkan på minskningen av våra koldioxidutsläpp. Kostnaden för bränslet är något högre jämfört med fossil diesel, men fossila bränslen måste fasas ut. För den som oroar sig för lagring i kallt klimat under flera år är de kalla svenska vintrarna inget problem.
Ett gediget förarbete med god dokumentation, där frågor kontinuerligt besvarats och resultat från tester i laboratorier presenterats. Även om det inte har någon direkt kommersiell påverkan på redan installerade enheter för mtu eller BOS Power/ Elektromatik, så förstod de att detta var en viktig punkt för oss som kund och de stöttade oss genom hela processen med informationsinhämtning och beslut."
"HVO uppfyller perfekt behoven hos operatörer av datacenter med optimerad hållbarhet, kostnadseffektivitet och utsläppsregler."
"Den viktigaste lärdomen från detta samarbetsprojekt har varit att vi tillsammans som strategiska partners kan hjälpa våra kunder att optimera sin infrastruktur för reservkraft och aktivt stödja dem i övergången till förnybar diesel. Det är avgörande att datacenter kan betjäna sina kunder, t.ex. kritisk infrastruktur som sjukhus, utan avbrott eller kompromisser när det gäller prestanda eller hållbarhet."
"Genom att använda HVO100 förlänger EcoDataCenter livslängden på förbränningsmotorerna (Internal Combustion Engines), vilket gör att de redan tillverkade och driftsatta enheterna kan fortsätta att användas utan att bidra till den negativa miljöpåverkan som konventionell diesel eller GTL har."
Samarbetspartnerskap
En stor del av framgången är kopplat till det effektiva samarbetet och EcoDataCenters vision för en grönare framtid, en vision som delas av samarbetspartnerna EcoDataCenter, Elektromatik/BOS Power, Neste och Rolls-Royce Power Systems.
Varje part bidrog med specifik expertis och arbetade tillsammans fram en lyckad strategi. Projektet vittnar om avkoloniseringen av förbränningsmotorer via det framgångsrika samarbetet mellan en motortillverkare och en bränsleproducent, ett exempel på hållbarhet i handling. Det exemplifierar hur strategiska partnerskap kan leda till innovativa lösningar som gynnar samtliga involverade intressenter.
Projektlösningen kan dupliceras för alla branscher eller som använder dieseldrivna motorer. Detta kan vara både transporter med ett större antal driftstimmar per dag och nödlägesapplikationer med begränsade driftstimmar per år. Det kan dock inte vara vilken motor som helst, eftersom endast vissa tillverkare kan garantera prestanda och funktionalitet – såsom mtu.

Slutsats
Bidrag till en mer hållbar framtid.
Genom att visa på fördelarna med HVO100 syftar denna information till att inspirera andra företag att överväga hur de också kan bidra till en mer hållbar framtid.
Vill du ta ett steg mot en mer hållbar framtid? Eller är du intresserad av att utforska hur HVO100 kan hjälpa dig att minska dina utsläpp?
Resurser: HVO: Bra för mtu-motorer(mtu-solutions.com) Mer information om Nestes förnybara råvaror finns i Nestes årsredovisning 2023 eller på www.neste.com